Utorak , 16. listopad 2018.
Naslovna / Vijesti - Željeznički prijevoz / Slovenija izbacila Mađarsku iz gradnje pruge Divača-Kopar

Slovenija izbacila Mađarsku iz gradnje pruge Divača-Kopar

Alenka Bratušek, ministrica za infrastrukturu, najavila da će projekt provesti sami.

Alenka Bratušek, bivša slovenska premijerka i nova ministrica za infrastrukturu, početkom tjedna izjavila je da će drugi kolosijek za Sloveniju ključne pruge između Divače i Kopra biti izgrađen bez financijske pomoći Mađarske. Iz njene stranke objašnjavaju kako je riječ o procjeni da je zemlja, uz pomoć europskih fondova, drugi drugi kolosijek u mogućnosti izgraditi sama, navodi portal Siol.net.

Ipak, u skladu s obvezama iz koalicijskog sporazuma nove Šarecove vlade, razgovori sa zemljama iz okruženje o sudjelovanju u projektu bit će nastavljeni.

Mađari tražili previše

Alenka Bratušek je u razgovoru za slovensku državnu televiziju rekla da će nova vlada projekt izgraditi kroz tvrtku 2TDK.

“To je odlučila vlada prije nas, a mi znamo da svaka nova vlada u nekim stvarima ne može početi od nule. Gradnja preko tvrtke 2TDK ima smisla jer neće biti dodatnog pritiska na javne financije”, objasnila je Bratušek. Na pitanje hoće li Mađarska sudjelovati u projektu, rekla je da će drugi kolosijek između Divače i Kopra biti izgrađena bez Mađara.

Ekonomist Mojmir Mrak je i u vrijeme kada je Cerarova vlada javnosti predstavila taj projekt bio prilično kritičan. “Da bi dali cijeli projekt u suupravljanje za 200 milijuna eura – neozbiljno je. Ako bi Mađarska doprinijela s 50 posto od ukupne vrijednosti projekta, to bi bila druga priča”, objašnjava Mrak. Mađarska bi u zamjenu za ulaganje u tvrtku 2TDK, koja će graditi drugi kolosijek, dobila na 99 godina zemljište na kružnom toku na Serminu. Riječ je o pet hektara koji se nalaze izvan Luke Kopar, ali su obuhvaćeni prostornim planom luke. Prema nekim informacijama, Mađari bi tamo htjeli izgraditi logistički terminal.

Usto, Mađari bi u zamjenu za 200 milijuna eura tražili mogućnost za ulazak u Luku Kopar, razmjerni udio mađarskog prijevoznika Gysev u teretnom prometu između Kopra i Mađarske, građevinske poslove za mađarske kompanije i jačanje poslovnih veza između Kopra i logističkog središte koje će biti izgrađeno na Blatnom jezeru.

Kada je riječ o građevinskim radovima, slovenski mediji navodili su tvrtku Belfry Group koja se bavi inženjeringom i tehničkim savjetovanjem u izgradnji željezničkih, cestovnih, telekomunikacijskih i energetskih mreža.

Navodno je ta kompanija već najavila otvaranje podružnice u Sloveniji, a da nije slučajno izabrana pokazuje to što Belfry usko surađuje s dva glavna aktera na mađarskom građevinskom tržištu, austrijskim Strabagom i mađarskim građevinskim poduzetnikom Lorincom Mészárosom.

On je jedan od poduzetnika iz najužeg kruga mađarskog premijera Viktora Orbana. Na lanjskom popisu najbogatijih Mađara bio je na petom je mjestu.

Mészáros posjeduje više od sto tvrtki. Posljednjih godina najvažnija tvrtka R-Corda za izgradnju željezničkih pruga dobila je sva četiri natječaja mađarske željeznice za rekonstrukciju željezničkih križanja diljem zemlje i niz drugih javnih nabava.

Na tim projektima tvrtka Belfry redovito djeluje kao podizvođač.

Novac za tunele i vijadukte

Financijska konstrukcija projekta drugog kolosijeka predviđala je 200 milijuna eura kapitalnog ulaganja Slovenije, 200 milijuna eura iz okolnih zemalja, 250 milijuna eura iz europskih fondova i 311 milijun eura kredita, uključujući EIB i slovensku SID banku.

Europska komisija dodijelila je 109 milijuna eura za izgradnju sedam tunela na novoj željezničkoj pruzi Divača-Kopar, dok je 80 milijuna eura za izgradnju osmog tunela i dva vijadukta osigurala država iz europskog Kohezijskog fonda.

EK je također namijenila projektu još 44,3 milijuna eura za pripremne radove iz Cef instrumenta, što znači da je slovenska država osigurala 233 od planiranih 250 milijuna europskih fondova za gradnju drugog kolosijeka.

Izvor: Poslovni.hr

Također provjerite

Vlakovi bez vozača u Francuskoj od 2023. godine

Francuska državna željeznička tvrtka SNCF objavila je da želi  do 2023. uvesti u upotrebu vlakove bez vozača. …